Pravděpodobnost křesťanství
Na v našem kontextu velmi důležitou problematiku pravděpodobnosti křesťanství aplikuji metodu odhadování pravděpodobnosti na základě předpokladů - viz excelový dokument. Složky tohoto pokusu, respektive předpoklady použité v pravděpodobnostní analýze v následujícím textu okomentuji: Nejprve je však třeba předeslat, že křesťanstvím nemyslím celé učení jakékoliv ze zavedených křesťanských církví, nýbrž jen hrubé jádro Ježíšova učení, tak jak je zachyceno v biblických textech.
Prvním předpokladem pravdivosti křesťanství je existence zázraků - neboť o nich se v evangeliích hojně píše a mají podložit Ježíšovu autoritu. "Zázrak" je náboženským pojmenováním pro třídu anomálních jevů, které se, pokud existují, mohou podle všeho vyskytovat i mimo náboženský kontext. Jejich studiem se snaží zabývat kontroverzní obor parapsychologie. Parapsychologie již nabídla nějaké podklady svědčící pro možnost, že některé z příslušných jevů (označovaných také jako paranormální) by skutečně mohly existovat. Tyto podklady se však týkají spíše méně silných a dramatických efektů, než které měl předvádět Ježíš. Parapsychologický předpoklad lze tedy rozdělit do dvou částí: zaprvé musí existovat vůbec nějaké takové jevy a za druhé, pokud existují, pak musejí existovat i ty silné a dramatické. Rozlišuji tedy mikroparapsychologické a makroparapsychologické jevy.
Oba zmíněné druhy parapsychologických jevů mohou existovat, ale i přesto mohou být evangelia v podstatě smyšlená. Že ani tato možnost neplatí, je dalším předpokladem smysluplnosti křesťanství.
Dejme však tomu, že evangelia jsou v podstatě věrohodná, a to jak ohledně Ježíšova učení, tak i zázraků. Dalším předpokladem je, že jeho učení je skutečně v zásadě pravdivé. Je totiž možné, že ani on se svými abnormálními schopnostmi neměl přístup ke skutečnému poznání náboženských pravd, o kterých hovořil, a tak pouze kreativně navázal na tradici, tak jak je to pro významné lidi běžné.
Pak jsou i ryze pragmatické pravděpodobnosti, které smysluplnost následování křesťanství ovlivňují. Je totiž možné, že křesťanství má pravdu, ale já křesťanskou maximální hodnotu získám i bez specificky křesťanské praxe, a nebo ji naopak navzdory praktikování nezískám.
Když započítáme toto vše, asi nám vyjde, že skrze křesťanský životní styl můžeme svoji pravděpodobnost zisku maximální hodnoty zvýšit nanejvýš o pár procent. To je z jistého úhlu pohledu málo, z jiného však naopak hodně.